Pod pojęciem higiena snu kryje się zestaw zasad, których trzymanie się gwarantuje komfortowy, spokojny i regenerujący sen, tak ważny w stresującym życiu. Czym jest higiena snu, jak poprawić higienę snu i o czym pamiętać, by zawsze spać smacznie i zdrowo? Oto zasady higieny snu i wypoczynku, których warto się trzymać.

 

Czym jest higiena snu?

Higiena snu to zbiór praktyk, których wprowadzenie w życie pozwala na cieszenie się wygodnym i zdrowym snem. Uniwersalny zestaw zasad zawiera porady udzielane przez autorytety - naukowców, lekarzy, psychologów i specjalistów od badań nad snem.

 

Jak poprawić higienę snu - zasady higieny snu

Oto najważniejsze zasady higieny snu, dzięki których wprowadzeniu można ułatwić sobie zasypianie i znacząco poprawić jakość snu. Wprowadź je w życie i śpij spokojnie, wygodnie i zdrowo!

 

1. Bądź aktywny fizycznie!

Wpływ aktywności fizycznej na różne aspekty życia, w tym sen, był wielokrotnie analizowany przez badaczy i naukowców. Wszyscy są zgodni co do tego, że wygodniej, zdrowiej i ogólnie lepiej śpią osoby, które prowadzą aktywny tryb życia i uprawiają sporty, choćby tylko rekreacyjnie.
Optymalna dawka aktywności fizycznej w ciągu dnia, wzmaga zmęczenie organizmu i potrzebę jego regeneracji, a tym samym ułatwia zapadanie w sen. Osoba aktywna fizycznie, jest też mniej narażona na dolegliwości bólowe w wyniku spania w złej pozycji. Warto się ruszać!

 

Przygotuj się do spania

Sen w ubraniu, w przykurczonej pozycji, na kanapie lub w fotelu przed telewizorem, nie bez powodu nazywany jest drzemką. Nie gwarantuje bowiem ciału odpowiedniej regeneracji i wypoczynku. Higiena snu wymaga, by kłaść się spać odpowiednio do tego przygotowanym.
Spokojne zasypianie ułatwiają rytuały takie jak zasłonięcie okna czy ubranie ulubionej piżamy. Przed zaśnięciem można też posłuchać spokojnej, relaksacyjnej muzyki lub przyglądać się gwiazdom – ważne, by czynność ta kojarzyła się z przygotowaniem do snu.

 

 

Kładź się uspokojony

Niemniej istotne jest również nastawienie psychiczne. Trudno zasnąć w stresie czy w nerwach, dlatego należy nauczyć się odkładać je na bok. Najlepiej nie doprowadzać do ich egzaltacji, w czym może pomóc odpowiednie zachowanie przed snem. Czego nie warto robić wieczorem?
Przed położeniem się spać powinno się unikać emocjonujących filmów, gier i książek - szczególnie tych, w których występuje przemoc. Poleca się także nie prowadzić trudnych rozmów z bliskimi oraz nie korzystać z komputera, smartfona i tabletu, chociaż na godzinę przed snem.

 

Zrezygnuj z używek i późnych kolacji

Niektóre napoje zaliczane do używek, takie jak kawa, herbata czy Yerba Mate, utrudniają zasypianie ze względu na właściwości pobudzające. Inne, takie jak np. alkohol, choć ułatwiają zapadnięcie w sen, jednocześnie pogarszają jego jakość. Najlepiej więc całkowicie z nich zrezygnować.
Godzinę przed snem nie powinno się też palić papierosów. Do trzech godzin przed położeniem się spać nie poleca się również spożywać kolacji. Organizm zajęty trawieniem posiłku nie jest w stanie przejść w stan głębokiego snu, a tym samym wypocząć.

 

 

Śpij w przyjaznym otoczeniu

Na komfort i jakość snu wpływa też sypialnia lub inne pomieszczenie, w którym się śpi. Warto je przed snem dobrze wywietrzyć, zapewniając dostęp do świeżego powietrza. Idealnie, gdyby we wnętrzu panowała optymalna temperatura do spania - od 18 do 21*C.
Pomieszczenie do spania powinno być ciche, odizolowane od zgiełku i zaciemnione. Z tego względu, w oknach w sypialni czy salonie z kanapą z funkcją spania warto powiesić grube zasłony czy też rolety typu dzień-noc, ograniczające dostęp do światła zewnętrznego np. miejskich lamp czy księżyca.

 

Dobrze pościel łóżko

Oczywiście równie istotne jest łóżko i materac, których się używa. Mebel powinien być stabilny i odpowiednio dopasowany do gabarytów śpiącego, a materac - dostosowany do indywidualnych potrzeb i preferencji. Każdemu, kto takiego nie posiada, polecamy wygodne i nowoczesne materace do spania z naszej oferty.
Nie mniejsze znaczenie ma pościel do spania. Wygodna poduszka i odpowiednich rozmiarów kołdra w poszewkach z naturalnego, oddychającego materiału to sprawa kluczowa. Osobom, które nie posiadają takich w domach i mieszkaniach, rekomendujemy produkty na naszych wirtualnych półkach.

 

 

Pozwól sobie wypocząć

Temat optymalnej długości snu wciąż jest gorący. Większość specjalistów uważa, że powinno się spać minimum 6 a maksimum 8 godzin na dobę, najlepiej snem ciągłym i nieprzerwanym. Podobno lepiej nie dosypiać, aniżeli spać za długo - warto o tym pamiętać.


Istnieje wiele ciekawych technik, których zastosowanie może poprawić właściwości regeneracyjne snu. To, czy warto wprowadzić je w życie, pozostawimy jednak do indywidualnej oceny - nie każdemu może pasować sen starożytnych czy rozbity na krótkie, kilkudziesięciominutowe drzemki.
Reasumując, higiena snu to zbiór zasad, których trzymanie się ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu. O większości z nich wspomnieliśmy w treści artykułu. Osobom, którym zależy na spokojnym, wygodnym i zdrowym śnie rekomendujemy nie tylko opisane wyżej praktyki, ale też produkty na wirtualnych półkach naszego sklepu internetowego.


W SekretSnu.pl oferujemy między innymi wygodne materace do spania, nowoczesne łóżka i stelaże oraz różne kołdry i poduszki. Jesteśmy przekonani, że inwestycja w nie to jedna z wielu odpowiedzi na pytanie jak poprawić higienę snu, której staraliśmy się udzielić.