Przesypiamy 1/3 całego życia, a to jak śpimy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Higiena snu jest zatem kwestią priorytetową. O ile jej zasady opracowane z myślą o dorosłych, są powszechnie znane, o tyle nie wszyscy wiedzą jak powinno spać dziecko. W tym artykule, podpowiadamy wszystkim rodzicom (a także opiekunom) jak zadbać o sen dziecka.

 

Sen dziecka. Jak powinno spać dziecko?

Sen jest dla dziecka jedyną szansą na regenerację organizmu. Maluch nie potrafi odpoczywać w taki sposób, jak dorosły. W czasie, w którym nie śpi, zaabsorbowany poznawaniem świata, ciągle wykorzystuje zasoby energetyczne. Tylko w objęciach Morfeusza „ładuje baterie”. Podczas snu uaktywnia się też somatotropina, czyli hormon wzrostu warunkujący prawidłowy rozwój dziecka. Nie ulega wątpliwości, że sen dziecka jest ważnym elementem jego życia.

 

Na pytanie jak powinno spać dziecko można odpowiedzieć przybliżając zasady higieny snu uniwersalne dla osób w każdym wieku. Więcej na ich temat pisaliśmy w tym artykule - w niniejszym natomiast, przedstawiamy je w odniesieniu do dzieci. Bierzemy pod lupę długość snu dziecka, przyglądamy się wieczornym rytuałom oraz warunkom do spania i prezentujemy rozwiązania, które mogą poprawić jakość snu dziecka.

 

Optymalna długość snu

Dzieci potrzebują znacznie więcej snu niż dorośli, szczególnie w okresie niemowlęcym. Trudno określić, ile dokładnie – przede wszystkim w wieku przedszkolnym i szkolnym. Wyzwanie podjęła działająca w USA organizacja National Sleep Foundation. Ze wsparciem 18 lekarzy i naukowców, przeanalizowała 300 badań na temat snu, na podstawie których określono optymalną jego długość dla każdej grupy wiekowej.

 

Noworodki (0 - 3 miesięcy): 14-17h na dobę

Niemowlęta (4 - 11 miesięcy): 12-15h na dobę

Dzieci małe (1 - 2 lata): 11-14h na dobę

Przedszkolaki (3 - 5 lat) 10-13h na dobę

Dzieci uczęszczające do szkoły (6 -13 lat): 9-11h na dobę

Nastolatkowie (14 - 17 lat): 8-10h na dobę

Młodzi dorośli (18 - 25 lat): 7-9h na dobę

Osoby dorosłe (26 - 64): 7 – 9h na dobę Seniorzy (65 lat +) 7-8h na dobę

 

zdrowy sen dziecka

 

Jak zadbać o dobry sen dziecka? Wieczorne rytuały

Dziecko powinno kłaść się do łóżka wyciszone. Dobrze dopilnować, by na godzinę przed snem nie oglądało telewizji, nie grało w gry i nie korzystało z komputera, smartfona czy innego urządzenia mobilnego. Wieczór to też nie najlepsza pora na odrabianie lekcji oraz intensywną aktywność fizyczną. Jeśli dziecko jest głodne, można podać mu lekkostrawną przekąskę - ostatni większy posiłek powinno spożyć na 2h przed snem.

 

Najlepiej, gdyby dziecko chodziło spać codziennie o tej samej porze, nawet w weekendy. Powtarzalność i rutyna warunkują szybkie i głębokie zasypianie oraz sen wysokiej jakości. Każde dziecko rozumie rytuały, do których szybko przyzwyczaja się, a później intuicyjnie je kojarzy. Przed położeniem dziecka spać można np. przeczytać mu bajkę, a następnie włączyć relaksacyjną muzykę, dając jednocześnie sygnał do oddania się w objęcia Morfeusza.

 

Jak powinno spać dziecko – właściwe otoczenie

Pokój dziecka powinien być oddalony od salonu i innych pomieszczeń, w których wieczorami ogląda się filmy i seriale, gra w gry czy prowadzi ożywione rozmowy. Świetnie, gdyby po zmroku był zaciemniony. W mieszkaniu w mieście, konieczne może okazać się zawieszenie w oknach grubych zasłon czy rolet. Czy dziecko powinno spać przy świetle, na przykład małej lampki? W tym temacie zdania są podzielone – wciąż spotyka się maluchy, które nie zasną w całkowicie ciemnym pokoju.

 

 

Znana jest natomiast optymalna temperatura do spania. Dla osób w każdym wieku, również dziecka, wynosi ona od 18 do 21 stopni Celsjusza - warto jej pilnować kładąc dziecko spać. Zanim położy się je do łóżka, poleca się także krótkie wietrzenie pokoju. Można rozważyć również zakup specjalnego oczyszczacza lub nawilżacza powietrza, które poprawi jakość atmosfery w sypialni i ułatwi dziecku zasypianie. Podobnie zadziała lampa solna lub rośliny oczyszczające powietrze.

 

Rozwiązania dla dobrego snu dziecka

Jak jeszcze można zapewnić dziecku zdrowy i spokojny sen? Inwestując w dobry materac do spania! Do użytku dziecięcego, rekomenduje się przede wszystkim nowoczesne materace piankowe, zapewniające stabilne podparcie dla kręgosłupa i wysoki komfort snu. Dobrze wybrać model z dość gęstej pianki, który będzie też najbardziej trwały – miękkość należy dobrać indywidualnie. Można zdecydować się na materac z gryką, kokosem czy włóknami aloesowymi o dodatkowych właściwościach.

 

Duże znaczenie ma też oczywiście łóżko i pościel. Szczególnie warto przyjrzeć się kołdrze i poduszce – idealnie, gdyby były wykonane z naturalnego pierza czy puchu gęsiego. Nie bez wpływu na komfort snu pozostaje poszewka. Uszyta z ekologicznego, przewiewnego materiału nadającego się do wielokrotnego prania w pralce będzie nie tylko zdrowa, ale i praktyczna. Wspomniane artykuły gwarantujące dobry sen dziecka prezentowane są na naszych wirtualnych półkach.

 

Podsumowując, istnieje wiele odpowiedzi na pytanie jak zadbać o sen dziecka, które wynikają ze znanych i uniwersalnych zasad higieny snu, które mówią, jak powinno spać dziecko. Wprowadzenie wspomnianych rozwiązań czyniących sen dziecka spokojnym, wygodnym i zdrowym przyczyni się do zapewnienia maluchowi dobrego zdrowia i doskonałego samopoczucia na co dzień.